torsdag 29 januari 2015

Billigast att smutsa ner mest

Om man en vanlig torsdag i februari av någon anledning behöver ta sig till Luleå från Stockholm tur och retur så är det billigaste sättet att flyga dit - samtidigt som det är det smutsigaste.  

För att ta sig från huvudstaden till norra Norrlands metropol Luleå finns det fyra tänkbara sett. Om en skippar eget körande och vill fraktas ditt av kollektiva färdmedel kvarstår tre sannolika alternativ. Antingen bussresan, tåget eller att flyga dit.

Sträckan är ungefär 900km och den snabbaste tågbiljetten skulle ta dig dit på drygt 11 timmar. Medan en nattbuss som är enda buss alternativet som jag kunde finna går på 12 timmar. Det sista och utan konkurrens snabbaste alternativet är flygresan.
Samtidigt som flygresan tur och retur går på bråkdelen av tiden jämfört med de andra färdsätten så släpper den även ut överlägset mest, nästan ett ton, växthusgaser mot tågets några gram och bussens ett tiotal kilogram.

Flygresan är alltså ofantligt effektivare på att smutsa ner än de flesta andra färdsätt. Då kan man tycka att flygresan borde kosta mest - smutsa ner ska vara dyrt.
Men så är inte fallet, snarare tvärtom. En flygresa den valda torsdagen i februari tur och retur Stockholm - Luleå får en betala 1348kr för. Om vi säger att vi tar flyget från Stockholm vi middagstid för att hinna med ett eftermiddagsmöte i Luleå så kan vi ta kvällflyget hem igen och sparar där med in en övernattning på borta ort. Skulle en ta tåget istället skulle det antingen innebära övernattning på plats eller nattåg båda hållen och då blir prislappen minst 2000kr.
Bussresan skulle förvisso kosta något mindre, drygt 1000kr tur och retur men där skulle det krävas åtminstone en övernattning. Dessutom har jag inte hittat bussresa för den valda torsdagen så det skulle spricka i vilket fall.

Så hur kommer det sig att flyget som är sådan miljöbov kan vara billigast att resa med, Varför ska den som tänker på miljön och ta tåget istället för flyget behöva betala med både sin tid och sin plånbok. Är det inte mer rimligt att den som tvunget vill komma fram snabbt på miljöns bekostnad åtminstone ska behöva betala därefter.

Ett alternativ vore en skatt på flygplansresor som skulle betala för järnvägens banavgifter som höjs för att de behöver rustas upp. Skatten skulle kunna vara utformad som en biljettskatt där det är i det landet resenären kliver på planet som skatten skulle tillfalla. I detta fallet Sverige då det är endast inrikesflyget jag ifrågasätter. Utrikesflyget har en annan problematik där det oftast inte finns någon seriös konkurrent. Går ju inte längre åka båt exempelvis till Thailand eller New York.
Som det är nu så betalar faktiskt flyget varken koldioxidskatt eller energiskatt i motsats mot bilen där miljöskatten är ungefär hälften av bränslepriset. Så jag tycker att flygresenärer precis som bilresenärer bör vara med och betala för att de smutsar ner.

PS. Här går det beräkna hur mycket utsläpp flygresan bidrar med. 

 

2 kommentarer:

  1. Detta har jag också frågat mig många gånger, det borde det absolut göras något åt. Gick pengarna till att rusta upp järnvägarna skulle dom troligtvis bli mer tillförlitliga också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är även så att kommuner och regioner i många fall äger förlustbringande flygplatser och på så vis indirekt stöttar flygbolag med låga start och landningsavgifter. Inte sällan är det privatägda lågprisflygbolag som på detta vis drar nytta av regionens subventionerade taxor.

      Radera