tisdag 24 februari 2015

Kritik mot feminismen

Många grupper glöms bort i kampen för ett jämställt samhälle. Endast en genuskamp är inte samma sak som feminism för mig. 

För mig är feminism en kamp för jämställdhet snarare än genusfäktande på kapitalets villkor. Jag tycker feminismen lägger alldeles för lite vikt på att samhället ska bli jämställt på riktigt.
En bolagsstyrelse som är jämt könsfördelad är väl kanske bra, men den som tjänar mest på det är troligtvis kapitalet när nya hjärnor kommer in i de nu så slutna bolagsstyrelserna. Men en jämt könsfördelad styrelse är inte samma sak som en jämställd sådan. Det finns nämligen många fler grupper i samhället än bara kvinna - man. En grupp som nu förfördelas minst lika mycket som kvinnor är exempelvis människor under medellängd. Både inkomst och utbildningsnivå är väsentligt lägre för kortväxta än för resliga diton.
En annan grupp är förstås de handikappade. Vad jag känner till finns det exempelvis ingen rikspolitiker som har ett synligt handikapp. På kommunnivå finns David Lega i Göteborg som sitter på en stol i kommunfullmäktige för Kristdemokraterna men i övrigt lyser denna stora minoritet med sin frånvaro.
Det är ju givetvis inget fel att feminismen kämpar för kvinnors rätt att bli värvade till bolagsstyrelserna men jag vill peka på att en styrelse som är 50/50 mellan könen bara är en parameter mot jämställdhet. Ett fullständigt jämställt samhälle har vi inte förrän alla individer och grupper får samma chans.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar