torsdag 12 mars 2015

Vardagsfrämlingsfientlighet

Är det så att främlingsfientligheten ligger nedärvda i våra gener. Har evolutionen gjort oss misstänksamma mot det okända. Kan det ha varit de som var lite konservativa i sitt levnadssätt som överlevde historiens gång. Va det helt enkelt säkrast att liera sig med grannen, för att känna sig skyddad mot odjuren.

Så har det hänt igen. Jag prioriterade min hjälpsamhet utan att egentligen konsekvensanalysera situationen. Personen som kom fram och frågade efter lite pengar för att kunna ta sig hemåt med eftermiddagens tåg blev bönhörd. Jag la några minuter i närmsta kiosk för att växla till mig summan som herren saknade till tågbiljetten. För att sen släntra hemåt sicksackande mellan människor som bad på sina knän efter lite småslantar. De ignorerades med endast en liten nickning.

Vad är det som gör att den ena får vad den efterfrågar medan den som kanske är i större nöd så lätt negligeras.

Den första kom gående mot mig på gatan, han såg hel och ren ut, han pratade mitt språk, (om än med annan dialekt möjligtvis), hans iphone blänkte i innerfickan, han behövde endast pengar för att komma hem, han hade besökt en vän i staden berättade han så om det hade varit akut så antar jag att han hade kunnat sova över där.

Men trots det så valde jag att hjälpa honom istället för personen som i gathörnet suttit hela dagen för att skrapa ihop lite slantar för att få ett lite drägligare liv i sitt hemland. Kanske för att barnet i en rumänsk by skulle kunna äta sig mätt eller få möjlighet att bara gå i skola.

Hade jag tänkt rationellt hade det ju givetvis varit mer logiskt att skänka slantarna till personen som jag anser är i störst behov av dem. Och i detta fallet tror jag inte det var mannen vid tågstationen.

Så är jag främlingsfientlig för att jag agerade som jag gjorde? Jag vill hävda att jag agerade i stunden men givetvis fanns det tid och tänka över situationen. Kan min handling att hjälpa den som är i mindre nöd men som liknar mig mer framför den som är i större nöd men mer olik mig ses som en främlingsfientlig och kanske rent av rasistisk handling?     

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar